Nog voor Sinterklaas in het land is, stunten grote winkelketens al met de prijzen. Bart Smit, Intertoys en Blokker geven kortingen van 15 procent. Wehkamp en Bol.com prijzen producten met 20 tot 60 procent af. 

Dat meldt het AD maandag. Juist in een periode waarin ze hun geld moeten verdienen, proberen grote winkelketens met megakortingen klanten te lokken.

Kortingen detailhandel: paniek of bewuste strategie?

Volgens retailexpert Paul Moers van PMSMS staan de omzetten bij veel ketens onder druk en zijn de reserves zijn bij veel ondernemingen uitgeput. “Ze tuimelen over elkaar heen met hun kortingen en de consument is de lachende derde”, zegt hij tegen het AD.

Maar voor een grote speler als Bol.com kan het ook gewoon een bewuste strategie zijn, stelt een andere retailkenner, Sabien Duetz van Bien. Zij denkt dat Bol.com, onderdeel van het Ahold-concern,  zoveel korting geeft om marktaandeel te winnen. “Je zult zien dat als de vraag toeneemt, dus hoe dichter bij 5 december, hoe minder de korting wordt”, geeft ze in het AD aan.

De woordvoerder van Bart Smit, Intertoys en Blokker zegt tegen de krant dat er niets bijzonders aan de hand  is en dat er elk jaar in november kortingen worden gegeven.

Bol.com geeft aan dat klanten zich al weken aan het oriënteren zijn. "De presale wil consumenten bereiken die op basis van prijs de keuze maken waar ze hun sinterklaasinkopen doen", aldus de woordvoerder tegen het AD.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl